Kartano- ja linnakierros läntiselle Uudellemaalle 11.-12.6.2026
25.6.2026
Vuonna 2026 ei ollut perinteistä sokkomatkaa, vaan kesäinen retki suuntautui kaksipäiväisenä Länsi-Uudellemaalle 11.–12. kesäkuuta.
Matkaan lähdettiin torstaina Vuoksenniskalta klo 7:00 ja viimeiset matkalaiset nousivat autoon Uus-Lavolasta klo 8:20. Utin ABC:llä nautittiin aamukahvit ja sitten suunnattiin kohti Riihimäen lasimuseota, jossa ihastelimme Timo Sarpanevan 100-vuotisnäyttelyä ja söimme maittavan lounaan.
Seuraava kohde oli hienosti entisöity Mustion linna puistoineen. Tutustuimme kartanon sisätiloihin asiantuntevien oppaiden johdolla ja nautimme kahvit Mustion linnan ravintola Linnankrouvissa. Sieltä suuntasimme kohti Raaseporin linnan raunioita, joihin tutustuimme hyvin värikkään oppaan johdolla.
Päivä oli jo ehtinyt iltaan, kun majoituimme noin klo 18 Tammisaaressa motelli Marineen. Majoittumisen jälkeen nautimme vielä erinomaisen päivällisen läheisessä merenrantaravintola Fyrenissä. Valitettavasti illan sade hillitsi hiukan Tammisaaren kaupunkiin tutustumista.
Perjantaiaamuna klo 9 lähdimme kohti Fiskarsin ruukkia, jossa tutustuimme miljöön lisäksi kynttiläpajaan ja lukuisiin myymälöihin. Sieltä suuntasimme Billnäsin ruukkiin, jossa söimme lounaan ja tutustuimme mm. suklaatehtaaseen.
Ruukkien jälkeen matkasimme tutustumaan opastetulla kierroksella Alikartanoon, joka oli A. E. Nordenskjöldin lapsuudenkoti. Kahvittelun lomassa Kirsti Manninen (=kirjailija Enni Mustonen) kertoi mielenkiintoisia tarinoita tämän hiukan erilaisen kartanon historiasta.
Alikartanosta suuntasimme kotia kohti, mutta matkalla söimme vielä illallisen Iitin Matkakeitaassa. Viimeiset matkalaiset poistuivat autosta Vuoksenniskalla n. klo 20.30.






.jpg)





.jpeg)






.jpeg)

